Dražší, ale taky téma… Dopravní obslužnost

Dopravní obslužnost v Lešanech a Nelahozevsi

Jedno z témat, která se v řeči řeší již roky, je autobusová zastávka dole v Lešanech a potřeba prodloužení trasy autobusu do Horního resortu. Téma to není jednoduché.

Prvně nutno podotknout, že taková akce není nyní v prioritách investic obce a jmenovaný zájem zvedá cenu možného nákupu. Ve výsledku obé je již v historii a pokud vlastník pozemku sleduje i tyto, řekněme hraničně spekulativní zájmy, tato úvaha to nezmění… minimálně protože část plánů dopravní obslužnosti vychází z původního plánování stavby Horní resort….

Když jsem se nastěhoval do Lešan, před 10+ lety, byl jsem šílený z nedochvilnosti autobusů. Nejenže nenavazovaly, ale pokud to šlo, někteří řidiči nabírali zpoždění klábosením, zastavováním mimo zastávky, ačkoliv ta na dohled a vystupující zdraví jedinci… Šílené už na cestě do práce… Samozřejmě jsem se také účastnil počátečních prudících podnětů ať k řidiči, k systému svozu k vlakům, kdy my jsme až sekundární zóna a …
LIDI! Tohle slíbit vyřešit, je hodně vysoký limit populismu, protože navýšení poloprázdných linek, posunutí návaznosti, značí pro obsazenost nádraží změna mnohdy o dvacet minut a to už zase nesedí návaznosti na linkové autobusy, které mnozí z nás zase loví po celé trase až po Veltrusy, a je to ve všech ohledech extrémně drahé řešení z kasy obce.
Řešiteli této části držím palce, je mimo moje představy ROPIDu a navázaným obcím navrhnout možnosti řešení.
Já se přizpůsobil a když není „jistý“ autobus, rád se projdu pěšky do Nelahozevsi na vlak, prohlédnu si co kde nového roste, kde se co mění a … Rád se projdu dolů a nahoru taky. V zimě, v hlubokých mínusech, si dávám cestu i z Kralup a stojí to za to… Tato část téma jde mimo mě a řešitele podpořím.
Slibovat, bez návrhu řešení, téma ve volbách však není důvod podpory… aspoň okružák přes Zeměchy…

Autobusová zastávka Zámecké údolí

Oproti tomu autobusová zastávka u resortu Zámecké údolí je možná, viz modře značení v mém příspěvku o cestě 502 a důležité 145/2. zastávka zde možná je. Prostor pro ostrůvek autobusu tu je, sice za cenu odkrytí řady domů od ulice, protože prostoru bude potřeba více než pro pouhý chodník, ale toto odkrytí za zisk zastávky je o dohodě v rámci dolní části Lešan sousedů v ulici V Úvoze a sousedů v Zámeckém údolí… Řešitelné poměrně snadno a schéma je stejné jako  pro zisk chodníku.

Autobusová točna Anglický resort

V minulosti jsem v plánování stavby „Višňovka“ zmínil naše malé náměstí v Lešanech, velikosti malého buzerplacu jedné roty (pro čtenáře Idnes.CZ prostor pro zaparkování asi patnácti fábií), a chválil jsem jej jako náves na které se otočí i autobus.
To otočení už ne zcela platí a noví řidiči a novější o chlup větší autobusy už to mají doslova na zrcátka i bez zaparkovaných aut okolo.

Takže je potřeba se vrátit k úvahám v době developerských slibů. Když k tomu přidáme příslib starosty z debaty o zeleni a potřebu investičního rozvoje obce, opravdu se nebavíme o čemsi novém.
Totiž o točně autobusu u Horního resortu se už mluvilo, o koupi pozemků pro parkoviště také a o výkupu okolí pro vytvoření lesoparku s atrakcemi také.

Už při jasném nesplnění slibů developera se uvažovalo o této možnosti točny, ale v té době nebyly investice to co by obec mohla dopustit. Ani dnes není situace dobrá, přesto už je čas uvažovat o majetku obce a pozvolném investování do možností našich dětí.

Statek naproti Hornímu resortu se jeví jako jedna z dražších možností po ruce, obec už v okolí pozemky má a zjevná je i úvozová cesta. Spolu s úvahou nad komunitní stavbou a lékařem/školou/školkou je i tato úvaha opět aktuální. Potřebujeme, aby se i Podhořanům nabídla možnost snadnějšího přístupu než z Lešan do kopce, ale také i hornoresortním sousedům usnadnila cesta domů. Namítněte, že má každý stejně auto, a budete mít také pravdu, s počtem busů během dne, je již pravidlem parkování u nádraží a místa ubývá, v Kralupech už také nezaparkujete…

Jak píši v úvodu, toto je náročnější investice, už protože okolí patří více vlastníkům a stavba je vázaná na pole/lány, nebo je v úvahovém záměru někoho jiného a obec své historické možnosti propásla z nedostatku vůle i peněz.

Další možnost, a myslím, že reálnější, je dokup pozemků pod statkem, kde již obec část vlastní (parcely 246/9; 245/26; ) a šlo by o odkup horní části parcely 246/8 a ideálně také části parcely 246/24. Obě vedené jako orná půda a domluva s vlastníky, rozdělení parcel a změna v územním plánu může proběhnout.

Třetí možné řešení je v rámci parcely 266/1, která proběhla zmíněním při debatě o zeleni. Stálo by to za to získat zde kus prostoru, ale opět hraje proti více vlastníků, přesto zájem nevynechejme. Horní resort potřebuje oddělit od polí zelenou zónou a terénní změnou okolí, v jejímž rámci může vzniknout prostor pro parkování, točna a prostor může splývat v zeleni.

Také mimo téma stávajícího rozvoje občanské vybavenosti, vybudováním točny, je potřeba mít v úvaze jistotu  tlaku na další výstavbu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..